Obnovené investície si vlani vychutnal aj lízing

leasing

Rast ekonomiky, tržieb i ziskovosti podnikov vlani vytvárali dobré prostredie nielen pre banky, boli dobrou živnou pôdou aj pre lízingové spoločnosti. Keďže firmy opäť začali vo väčšom investovať a okrem nových áut kupovali konečne už aj stroje a zariadenia, obrat lízingových spoločností medziročne poskočil o 16 percent.

Podľa Asociácie leasingových spoločností na Slovensku dosiahol 2,3 miliardy eur. „Dynamika výrazného dvojciferného rastu lízingového trhu zostala nezmenená po všetky štyri štvrťroky,“ hovorí predseda predstavenstva asociácie Pavol Bojanovský. V tomto roku síce stále očakáva priaznivý vývoj na trhu, avšak rásť by už z vyššej bázy nemal takým výrazným tempom. Zmierni sa do jednociferných čísiel.

Potiahne ho očakávaný rast ekonomiky a príspevok investície Jaguar Land Roveru, ale aj dostupnosť finančných zdrojov a nízke úrokové sadzby. Ak si pár rokov po kríze manažéri lízingových spoločností netrúfali dúfať, že sa ich biznis po obrovskom prepade vráti do starých koľají, posledné čísla ponúkajú podstatne viacej optimizmu. Podľa P. Bojanovského by sa sektor už do dvoch rokov mal dostať obratom k úrovniam, na ktoré bol voľakedy zvyknutý.

Ťahali podniky

Aj keď lízing ako finančný produkt využívajú predovšetkým firmy, a to najmä malé a stredné, v ostatných rokoch k rastu trhu prispievali aj spotrebitelia. Minulý rok bol záujem obyvateľstva vlažnejší, presnejšie, prestal sa zvyšovať a viac-menej zostal na úrovni roka predchádzajúceho. Celý rast obchodu potiahli firmy. Stále pokračoval zvýšený dopyt po autách – tie sú hlavnou komoditou, ktorá cez lízingové spoločnosti preteká.

Firmy znova začali investovať do strojov a zariadení. Rast tejto komodity manažéri lízingových spoločností očakávali už po dva roky, no firmy s nimi predsa len váhali. Vlani už boli nálady v ekonomike podstatne ružovejšie a firmy tiež dobehla potreba inovovať. Keďže obchod s podnikateľským sektorom stúpol o pätinu, zvýšil sa i jeho podiel na celkovom lízingovom biznise až na 85 percent.

83 % nových zmlúv v lízingu sa týka automobilov. Objemovo však autá tvoria len 55 percent lízingových obchodov

Najväčšiu váhu v obchodoch lízingových firiem mávajú štandardne osobné automobily. Pre nižší záujem o lízing strojov a zariadení ich podiel na biznise v predchádzajúcich rokoch stúpol až nad polovicu, vlani bol tesne pod touto hranicou. Osobné autá boli najväčším ťahúňom nového biznisu. Práve tu sa prejavil stagnujúci záujem spotrebiteľov, pretože osobné autá sú takmer výlučne jedinou komoditou, ktorú chce lízingom financovať táto klientela.

Po dlhšom uspaní sa prebral aj trh s úžitkovými vozmi. Obrat tejto komodity síce zvykol byť pred rokom 2010 vyšší, no umelo ho nafukoval takzvaný mriežkový zákon, ktorý dovoľoval daňové výhody  pri veľkých autách, len ak mriežku mali. Osobné a úžitkové vozy robia dohromady 55 percent celkového obchodu lízingoviek, no pracovníkom zaberajú oveľa viac pracovného priestoru, lebo z nových zmlúv robia až 83 percent.

Stroje a zariadenia po rokoch výrazného prepadu opäť získali svoje silné miesto v lízingovom koláči, vlani bol viac než štvrtinový. Dopyt rástol vo všetkých skupinách komodít, tak v nákladných vozoch, ktoré sú po autách a strojoch treťou dôležitou nohou lízingu, ako aj v ostatných okrajovejších tovaroch.

Operatívny na vzostupe

V minulom roku sa aj lízingové spoločnosti museli zúčastniť povinného licencovania Národnou bankou Slovenska. Od septembra totiž potrebovali na poskytovanie spotrebiteľských úverov povolenie regulátora. Získalo ho 13 firiem z 39 spoločností, ktoré sú združené v asociácii.

Úver je stále obľúbenou formou financovania, uprednostňuje ju viac ako 43 percent klientov. Vlani si už podnikatelia nemohli odpisovať majetok lízingovou formou a pri drahších autách bol navyše zavedený strop na odpisy, takže sa metodické a obchodné rozdiely medzi finančným lízingom a úverom podľa asociácie odstránili. Obchody na úver mali mierne prevahu.

Rozmáhať sa začal aj operatívny lízing, vlani medziročne poskočil o štvrtinu. Na celkovom biznise tento posun až tak výrazne nevidieť, pretože oproti úverom či klasickému finančnému lízingu je stále minoritný. Získal si však pár desatín na produktovom koláči a priblížil sa k 14 percentám.

Podľa jeho poskytovateľov je optimistické, že si už získal dvojciferný podiel a podnikatelia ho začali vnímať ako reálnu alternatívu k ostatným druhom financovania. Pri ňom si uspokoja svoju potrebu využívať auto, no nemusia ho reálne vlastniť. Prenájom auta na dohodnutý čas s vopred nastavenými podmienkami je základom tohto produktu.

Komu išlo

Aj v minulom roku si nezlomné prvenstvo na lízingovom trhu potvrdil ČSOB Leasing, ktorý uzavrel vo všetkých komoditách s výnimkou osobných áut najväčší objem nových zmlúv. Celkovo si podiel na trhu dokonca mierne posilnil i v prípade, že by rástol len organicky. ČSOB však získala VB Leasing a ten sa v júli stal jej dcérskou spoločnosťou. Firma ako po iné roky opäť dosiahla najväčší čistý zisk a rentabilita kapitálu jej mierne stúpla. Presiahla 22 percent, čo robí jej matke ČSOB radosť. Hoci na slovenskom lízingovom trhu vedia niektoré firmy i s menšou porciou kapitálu dosahovať vyššie ukazovatele ziskovosti.

Takou je napríklad VÚB Leasing, ktorý bol vlani v obchodných výsledkoch číslom päť a dosiahol tretí najvyšší zisk v sektore. Zaujal nielen preto, že zisk mu poskočil o 86 percent, ale jeho návratnosť kapitálu prevýšila 36 percent. V biznis výsledkoch však rástol podobne ako trh a svoj trhový podiel si len udržal.

Nehľadiac na porciu zisku ku kapitálu, ale na nové obchody – vlaňajšou dvojkou bol UniCredit Leasing, ktorý sa ešte predvlani včleňoval pod krídla UniCredit Bank. Po dvojročnom spomalení sa vlani už rozbehla naplno, nový biznis medziročne nafúkla o tretinu. Trojkou bola tak v osobných autách i v strojoch a zariadeniach. Na tretie miesto sa z druhej priečky zosunul Volkswagen Finančné služby Slovensko.

Firma je zameraná na lízing osobných áut, vlaňajší zvýšený dopyt po lízingu strojov a zariadení sa na jej umiestnení odrazil. Nič sa nezmenilo na tom, že si ustrážila svoju dominanciu na poli osobných automobilov. I keď jej trhový podiel sa zmenšil, lebo nerástla jej najbližšia konkurencia. So svojím značkovým lízingom skôr stagnovala, kým ČSOB Leasing či UniCredit rástli dvojciferným tempom a svoje trhové podiely si (najmä UniCredit) zlepšili.

Po predvlaňajšom poklese objemu nových obchodov sa vlani pozviechal Tatra-Leasing a dosiahol štvrtý najvyšší objem nových zmlúv v sektore. Medziročne sa zvýšil o viac než dve pätiny. Aj Tatra-Leasing, rovnako ako UniCredit novým biznisom nezastavili medziročný pokles úrokových výnosov. Obom zisk medziročne klesol. UniCreditu takmer o štvrtinu, hoci si ešte výraznejšie ako rok pred tým pomohol rozpúšťaním rezerv na pohľadávky. Tatra-Leasingu, naopak, tvorba opravných položiek zo zisku ukrojila.

Zdroj: www.etrend.sk

Prečítajte si aj

preprava tovaru

Slovenskí cestní dopravcovia prehodnocujú ďalšie pôsobenie v SR

Dôvodmi sú najmä jedno z najvyšších daňovo-odvodových zaťažení v EÚ, druhá najvyššia sadzba dane z motorových vozidiel a negatívne dôsledky zdaňovania vreckového.
Summit v Slazburgu

Závery summitu v Salzburgu vnímajú naši dopravcovia so znepokojením

Téma vysielania pracovníkov je v komerčnej cestnej doprave aktuálne kľúčovým problémom a podpora vlády SR pri riešení tejto zásadnej smernice je pre združenie a dopravcov veľmi dôležitá.
minimálna mzda v Rakúsku

Zákonom o minimálnej mzde v Rakúsku sa zaoberá EK aj Súdny dvor EÚ

Zákon sa od januára tohto roku začal vzťahovať aj na dopravcov, ktorí tak musia okrem iného poskytovať rakúsku minimálnu mzdu vodičom smerujúcim do tejto krajiny.
Richard Sulík o autodopravcoch

R. SULÍK: Západoeurópske štáty chcú zneužiť pravidlá v doprave

EK navrhuje, aby pri medzinárodnej doprave boli vodiči, ktorí strávia aspoň tri dni na území iného členského štátu, považovaní za vyslaných pracovníkov.
koniec dialničných známok

Koniec diaľničných známok. Európska komisia chce meniť mýtny systém

Mýto by sa podľa návrhu vyberalo na základe najazdených kilometrov a krajiny, ktoré mýto zaviedli alebo zavedú, ho budú musieť evidovať elektronicky.
zakázali víkendové spanie v kamióne

Nemci zakázali víkendové spanie v kamióne

Opatrenie mieri predovšetkým proti lacným dopravcom z východnej Európy. Nemecko po zavedení minimálnej mzdy opäť znepríjemňuje život dopravcom zo zahraničia.
Kamionista - Frigolog

Slovenskí kamionisti vraj budú s diétami a rakúskou minimálnou mzdou brať viac ako domáci

Bežne sa mzdy pohybujú od 1300 do 1700 € mesačne. Keby šofér jazdil celý mesiac iba v Rakúsku, išlo by o 2 300 až 3 000 €.
palubná jednotka

Už len jedna mýtna palubná jednotka v európskych kamiónoch

Kamionisti budú môcť používať len jednu palubnú jednotku, ktorá bude spolupracovať s obomi systémami elektronického mýta.
drahé palivá

Drahé palivá môžu obrať štát aj čerpačky o milióny eur

Trend zvýšenej miery tankovania v zahraničí môže Slovensko pocítiť na nižšom výbere spotrebnej dane. „Cestná doprava vždy bola a je o detailoch.