Kontrola tachografov inšpektorátom práce
Naša firma podniká v nákladnej doprave, nie však kamiónovej. Momentálne máme kontrolu z inšpektorátu práce.
Otázka:
1) Chcú nám dať pokutu zato, že na krúžku v aute (tachografová karta vodiča), na ktorý sa zapisuje čas jazdy (záznam z vozidlovej jednotky), nemajú vodiči napísané celé meno iba priezvisko. Miesto na krúžku na zapísanie celého krstného mena a priezviska je ale nedostatočné, preto zamestnanci majú zapísanú iba skratku krstného mena a celé priezvisko. Aký zákon alebo čo prikazuje zapisovať na krúžky celé meno?
1. Záznamový list (hovorovo krúžok) je špeciálny papierový krúžok na ktorom staršie typy analógových tachografov v nezmazateľnej grafickej podobe zaznamenávali pracovné aktivity vodiča. Právnu úpravu tachografov, ich konštrukcie, inštalácie a používania obsahuje Nariadenie Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) č. 165/2014 o tachografoch v cestnej doprave (ďalej len ako „Nariadenie č. 165/2014 “).
V zmysle článku 34 ods. 1 Nariadenia č. 165/2014 sú vodiči povinní používať záznamové listy každý deň jazdy od chvíle, keď prevzali vozidlo. V zmysle článku 34 ods. 6 písm. a) Nariadenia č. 165/2014 každý vodič vozidla vybaveného analógovým tachografom vypíše na začiatku používania záznamového listu okrem iných údajov aj svoje meno a priezvisko.
Z gramatického výkladu článku 34 ods. 1 a 34 ods. 6 písm. a) vyplýva, že vodič má povinnosť vyplniť záznamový list za každý deň jazdy a uviesť v ňom svoje celé krstné meno a priezvisko – nepostačuje preto vyplniť krstné meno iba skratkou. Z praxe máme skúsenosť, že dodržiavanie tejto povinnosti sa vyžaduje aj pri vodičoch z takých krajín, kde majú vodiči dve krstné mená (napr. Bulhari) a teda kde je vyplnenie celého krstného mena a priezviska ešte náročnejšie ako pri Slovákoch.
Otázka:
2) Ak auto nákladnej doprav nejazdí niekoľko dní týždňov pre poruchu, tak podľa inšpektorátu práce musí vodič auta vypisovať aj za tieto dni krúžok, aj keď auto nejazdí. Je to pravda?
Keď vozidlo nejazdí
2. Každý vodič vykonávajúci medzinárodnú alebo vnútroštátnu cestnú prepravu musí svoj pracovný čas rozvrhnúť v súlade s platnou legislatívou. Na základe Nariadenie Európskeho Parlamentu a Rady č. 561/2006 o harmonizácii niektorých právnych predpisov v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy musí mať vodič pri sebe záznamové listy za bežný pracovný deň a 28 predchádzajúcich dní.
Toto však neplatí v prípade, ak vodič vozidlo z rôznych dôvodov neviedol. V prípade, ak vozidlo neviedol, je však vodič taktiež povinný svoju činnosť dokladovať a to na základe špeciálneho tlačiva – potvrdenie činností podľa nariadenia (ES) č. 561/2006 alebo AETR. Toto tlačivo sa musí vyplniť strojopisom alebo na počítači a musí byť podpísané vodičom.
Váš vodič teda nemusel mať každý deň, kedy vozidlo nejazdilo vypísaný záznamový list. V prípade nevypísaného záznamového listu však mal povinnosť zabezpečiť vyplnenie tlačiva – potvrdenie činností, v ktorom sa mal uviesť dôvod pre ktorý vodič neviedol motorové vozidlo.
Otázka:
3) Naše nákladné vozidlo (nie ťahač) zastavil policajt a tvrdil, že 15-minútová bezpečnostná prestávka prislúcha po jednej hodine jazdy. Avšak inšpektorát práce tvrdí, že spomínaná 15-minútová prestávka má byť až po 2 hodinách jazdy. Kto má pravdu?
Povinné prestávky
3. V zmysle zákona č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave, ak celkový denný pracovný čas vodiča trvá od šesť do deväť hodín, vodič musí mať najneskôr po odpracovaní šiestich hodín prestávku v práci v trvaní najmenej 30 minút. Ak celkový denný pracovný čas trvá viac ako deväť hodín, vodič musí mať najneskôr po odpracovaní šiestich hodín prestávku v práci v trvaní najmenej 45 minút. Prestávky v trvaní 30 minút a 45 minút nemusia byť využité naraz, ale možno ich rozdeliť na časové kratšie úseky, ktoré musia nepretržite trvať najmenej 15 minút.
V zmysle vyššie uvedeného nemá pravdu ani Inšpektorát práce ani Polícia Slovenskej republiky – vodič je povinný splniť podmienku využitia prestávky po odpracovaní stanoveného denného pracovného času, a pritom sa môže rozhodnúť, či prestávku využije naraz alebo si ju rozdelí na časti v trvaní najmenej 15 minút.
Zdroj: www.etrend.sk