autodoprava

Štát nahneval autodopravcov, hrozia ochromením dopravy na začiatku predsedníctva

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) posúva plánované ochromenie dopravy na začiatok polročného predsedníctva Slovenska v Európskej únii, teda 1. júla. Pôvodne chcela blokovať dopravu vo viacerých slovenských mestách 1. júna pre nespokojnosť s tým, ako štát rieši jej požiadavky týkajúce sa podmienok cestných dopravcov.

„Pôvodný termín sme zvolili zámerne, aby sa vláda rozhýbala v dostatočnom predstihu a začala bezodkladne riešiť naše požiadavky, ktoré stoja už niekoľko mesiacov,“ informoval v pondelok predseda UNAS-u Róbert Huran. Vláda by podľa neho mala konečne pochopiť závažnosť aktuálneho stavu, že domáci dopravcovia sú v obrovskej systémovej nevýhode voči konkurencii v Európskej únii, ktorá tlačí a berie prácu.

Biznis upadá

Predseda UNAS-u tvrdí, že biznis v autodoprave upadá. „Nemôžeme sa na to pozerať a nedopustíme postupný úpadok našich firiem. Preto, ak sa do konca júna veci nezačnú hýbať, v júli ideme na to. V rámci slovenského predsedníctva v EÚ ukážeme, že aj na Slovensku dokážeme byť súdržní pri obhajovaní našich oprávnených požiadaviek,“ upozornil R. Huran.
Únia autodopravcov uskutočnila od roku 2010 viacero nátlakových akcií, ktoré primäli vládu, či príslušné ministerstvá meniť zákony. Najprv to bola akcia v Bratislave na Rožňavskej ulici, kedy vláda ustúpila a znížila daň z nafty. V roku 2014 vláda podľa autodopravcov stihla zažehnať ich odpor z dôvodu zavedenia spoplatnenia intravilánov miest mýtom.
Vláda splnila niektoré požadované body a zrušila aj spoplatnenie intravilánov. Dopravcovia tvrdia, že je to stále nedostatočné. Žiadajú napríklad nižšiu daň z motorových vozidiel, zníženie a zmenu systému pokút, výhodnejšie mýtne zľavy, zjednodušenie byrokracie a množstvo iných bezodkladných opatrení.

V štrajkovej pohotovosti

Únia autodopravcov krátko po marcových voľbách vyhlásila štrajkovú pohotovosť a znovu začala hroziť blokovaním ciest, ak nebude jej desať požiadaviek splnených do 1. júna. R. Huran vtedy informoval, že ak požiadavky dopravcov nebudú splnené do uvedeného termínu, spravia všetko preto, aby minimálne Bratislava, Dunajská Streda a Žilina boli „totálne zablokované“ s tým, že budú požadovať predčasné voľby.
UNAS napríklad žiadala zníženie a fixáciu spotrebnej dane z nafty a benzínu na minimálnu úroveň požadovanú EÚ, ako aj zníženie sadzieb a zliav dane z motorových vozidiel podľa Českej republiky aj limitov pre uplatnenie zliav z mýta na polovicu.
Medzi jej ďalšími požiadavkami bolo zníženie hornej hranice sadzieb pokút a správnych deliktov (napríklad objektívna zodpovednosť) o 75 percent, zníženie dane z príjmu na 16 percent alebo menej, zrušenie daňovej licencie a povinných minimálnych odvodov u živnostníkov.
Autodopravcovia tiež chceli zrýchlenie času odpisovania majetku vo všetkých odpisových skupinách na polovicu a zníženie odvodov tak, aby čistý príjem zamestnanca bol aspoň dve tretiny z jeho ceny práce. Zároveň žiadali, aby samosudca, ktorý nie je schopný rozhodnúť obchodný alebo pracovný spor do šiestich mesiacov, mal pozastavený plat až do rozhodnutia.

Zdroj: www.etrend.sk